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Something remarkable is happening right now in Munich’s city center: The Karstadt Sports House, recently closed in a prime location, has found a new tenant: Almost 10,000 sqm are rented for the Institute Innovation and Competition of the scientific Max Planck Gesellschaft (MPG). 

In the discussion about the future of city centers, this is more than positive news. After all, while city centers have so far been almost reflexively focused on consumption, far too little thought has been given to alternative uses. The equation of downtown means retail is not working out as well as it used to – and this doesn’t have to be a bad thing. 

In times of increasing online trade, many people are now questioning the downtown shopping experience. Always the same stores, lots of people in a small space, often less advice for a product than on Amazon. 

The future opening of a House of Science in the center of the Bavarian Metropolis is refreshing and arouses curiosity. More curiosity for sure than the fourth Douglas store or the sixth H&M branch. It is now up to the MPG what it makes of this opportunity. But the potential to attract many people to the city center is greater than with yet another shoe store.  

(Source: Sueddeutsche Zeitung, 12/21/2021)

Wissenschaft als Anker für die Innenstädte

Etwas Bemerkenswertes ereignet sich gerade in Münchens Innenstadt: Das in absoluter Top-Lage vor kurzem geschlossene Karstadt Sports Haus hat einen neuen Mieter gefunden: Fast 10.000 qm werden für das Institut Innovation und Wettbewerb der wissenschaftlichen Max-Planck-Gesellschaft (MPG) angemietet. 

In der Diskussion um die Zukunft der Innenstädte ist dies eine mehr als positive Nachricht. Denn während Innenstädte bisher fast schon reflexartig auf Konsum ausgerichtet waren, wurde über alternative Nutzungen noch viel zu wenig nachgedacht. Die Gleichung Innenstadt ist gleich Einzelhandel geht immer weniger auf – und dies muss nichts Schlechtes sein. 

In Zeiten zunehmenden Onlinehandels hinterfragen viele Menschen inzwischen das innerstädtische Einkaufserlebnis. Immer die gleichen Läden, viele Menschen auf wenig Platz, oft weniger Beratung für ein Produkt als auf Amazon. Die zukünftige Eröffnung eines Hauses der Wissenschaft im Zentrum der Metropole wirkt da erfrischend und macht neugierig. Neugieriger jedenfalls als der vierte Douglas-Shop oder die sechste H&M Filiale. Es liegt nun an der MPG, was sie aus dieser Chance macht. Aber das Potenzial, viele Menschen in die Innenstadt zu ziehen, ist auf jeden Fall größer, als mit noch einem Schuhladen.

 (Quelle: Sueddeutsche Zeitung, 21.12.2021)